Сучасна
сім’я несе найбільшу відповідальність за виховання дитини, виконує головне
завдання – забезпечувати матеріальні та педагогічні умови для духовного,
морального, інтелектуального й фізичного розвитку юного покоління.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Якщо:
•
Дитину висміюють, вона стає замкнутою;
•
Дитину хвалять, вона вчиться бути шляхетною;
•
Дитину підтримують, вона вчиться цінувати себе;
•
Дитина росте в докорах, вона вчиться жити з почуттям провини;
•
Дитина росте в терпимості, вона вчиться розуміти інших;
•
Дитина росте в чесності, вона вчиться бути справедливою;
•
Дитина росте в безпеці, вона вчиться вірити в людей;
•
Дитина росте у ворожнечі, вона вчиться бути агресивною;
•
Дитина росте в розумінні і дружелюбності, вона вчиться знаходити любов у цьому
світі.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Кілька коротких правил
1. Показуйте дитині, що її люблять такою, якою вона є, а не за якісь
досягнення.
3. Треба чесно й терпляче відповідати на будь-які її запитання .
4. Намагайтесь щодня знаходити час, щоб побути наодинці зі своєю дитиною.
5. Учіть дитину вільно спілкуватися не тільки зі своїми однолітками, але й із
дорослими.
6. Не соромтесь підкреслювати, що ви пишаєтеся своєю дитиною.
7. Будьте чесні в оцінках своїх почуттів до дитини .
8. Завжди говоріть дитині правду, навіть коли вам це невигідно.
9. Оцінюйте тільки вчинки, а не її саму.
10. Не домагайтеся успіху
силою. Примус – найгірший варіант морального виховання. Примус у сім’ї
порушує особистість дитини.
11. Визнайте право дитини на помилку.
12. Думайте про дитячий «банк» щасливих спогадів.
13. Дитина ставиться до себе так, як ставляться до неї дорослі.
14. І взагалі, хоч інколи ставте себе на місце своєї дитини, і тоді ви краще зрозумієте, як її виховувати .
14. І взагалі, хоч інколи ставте себе на місце своєї дитини, і тоді ви краще зрозумієте, як її виховувати .
----------------------------------------------------------------------------------------
Кілька порад батькам із формування в дітей адекватної
самооцінки
• Не оберігайте
дитину від повсякденних справ, не прагніть вирішувати за неї всі проблеми, але і
не перевантажуйте її тим, що їй непосильно. Нехай дитина виконує доступні їй
завдання і одержує задоволення від зробленого.
• Не перехвалюйте
дитини, але ї не забувайте заохочувати її, коли вона цього заслуговує.
• Заохочуйте в
дитині ініціативу. Нехай вона буде лідером усіх починань.
• Показуйте своїм
прикладом адекватність ставлення до успіхів і невдач. Оцінюйте у голос свої
можливості й результати справи.
• Не порівнюйте дитини з іншими дітьми. Порівнюйте
її із самою собою (тією, якою вона була вчора чи, можливо, буде завтра).
----------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------
Батьківські
радощі та тривоги
- Коли
дитина з вами розмовляє, слухайте її уважно, співчутливо.
- Не
випробовуйте чесність дитини, якщо не хочете, щоб вам брехали.
- Дозвольте
дитині мати особисте життя.
- Поважайте
вашу дитину, як ви поважаєте інших людей.
- Не
захищайте дитину від життєвих обставин та наслідків її поведінки, бо діти
навчаються тільки на власному досвіді.
- Не
скупіться на ласку: поцілунки, обійми, лагідне слово. Це потрібно і вам, і
дитині.
- Не
займайтеся вихованням, коли ви втомлені, погано почуваєте. Спочатку
відпочиньте.
----------------------------------------------------------------------------------------
Але життєвою дорогою дитину
ведуть два розуми, два досвіди: сім’я та навчальний заклад.
Як оцінити батьками
шкільні успіхи своїх дітей
Правило 1:
заспокойтеся. Сконцентруйте
свою увагу на диханні: один, два,... десять... Відчуйте спокій, рівновагу.
Згадайте про свої колишні "успіхи"."Постійте в черевиках"
своєї рідненької дитини. А тепер можна починати розмову, а може... допомогти
розібратися у складній теоремі, а може... Пам'ятайте, що спілкування в люті,
роздратуванні - все одно що включити в автомобілі "газ" і натиснути
на гальма.
Правило 2: не
поспішайте. Старий,
вічний педагогічний гріх. Ми очікуємо від дитини все і зараз. Ми вимагаємо
негайних успіхів, іноді не отримуємо їх, але при цьому не уявляємо, ж
нашкодили. Нам потрібно, щоб дитина вчилася сьогодні добре, ми примушуємо її -
вона вчиться, але стає зубрилкою й не навидить учіння, школу, а може й ...вас.
Правило 3: безумовна
любов. Ви
любите свою дитину, незважаючи на її успіхи в школі. Вона відчуває вашу любов,
і це допомагає Ш бути впевненою в собі, подолати невдачі. А як же ставитися до
невдач?..вони вас засмучують...та й годі.
Правило 4 :не бийте
лежачого. Двійка, а для когось і четвірка - достатнє покарання, тому недоцільно двічі
карати за одні й ті ж помилки. Дитина очікує від батьків не докорів, а
спокійної допомоги.
Правило 5: щоб позбавити дитину недоліків, намагайтеся вибрати один - той,
якого ви хочете позбавитися найбільше, і говоріть тільки про нього.
Правило 6: вибирайте
найголовніше, порадьтеся із дитиною, почніть з ліквідації шкільних труднощів,
найзначущіх для неї самої. Але якщо вас обох турбує, наприклад, швидкість
читання, не вимагайте одночасно й виразності, і переказу.
Правило 7 - головне:
хваліть - виконавця, критикуйте - виконання. Дитина схильна будь-яку оцінку сприймати глобально, вважати , що
оцінюють всю її особистість. Вам під силу допомогти відокремити оцінку
особистості від оцінки її роботи.
Правило 8 - найважче: оцінка має порівнювати сьогоднішні успіхи дитини з її
вчорашніми, а не тільки з державними нормами оцінювання та неуспіхами
сусідського Івана
Правило 9: не скупіться
на похвалу, будуючи стосунки із своєю дитиною, не орієнтуйтеся тільки на шкільні
оцінки. Нема такого двієчника, якого нема за що похвалити.
Правило 10: визначне
в морі помилок острівок успіху, на якому зможе втриматися,
вкорінюватися дитяча віра в себе і в успіх навчальних зусиль. Оцінювати дитячу
працю слід досить індивідуально, тактовно. Саме за такої оцінки в дитини нема
ні ілюзії повного успіху, ні відчуття повної невдачі.
Правило 11: ставте
перед дитиною конкретну та реальну мету, і вона спробує її досягти. Не спокушайте дитину метою, якої неможливо досягти.
Правило 12: не рвіть останню нитку. Досить часто дорослі вимагають: щоб зайнятися улюбленою справою (хобі), дитина повинна виправити свою успішність у навчанні. В ряді випадків така заборона має стимульний характер і справді спонукає дитину до навчання. Так буває тоді, коли справи з навчанням ще не зовсім запущені й до нього ще є інтерес. Якщо ж його вже нема, а в дитини є хобі, галузь живого інтересу, то її треба не забороняти, а всіляко підтримувати, бо це та ниточка, за яку можна витягнути дитину до активного життя в навчанні. Щоб усі правила виявилися ефективними, необхідно їх об'єднати: дитина має бути не обєктом, а співучасником своєї оцінки. її слід навчати самостійно оцінювати свої досягнення. Вміння себе оцінювати -необхідний компонент уміння вчитися, головного засобу подолання труднощів у навчанні.
----------------------------------------------------------------------------------------Правило 12: не рвіть останню нитку. Досить часто дорослі вимагають: щоб зайнятися улюбленою справою (хобі), дитина повинна виправити свою успішність у навчанні. В ряді випадків така заборона має стимульний характер і справді спонукає дитину до навчання. Так буває тоді, коли справи з навчанням ще не зовсім запущені й до нього ще є інтерес. Якщо ж його вже нема, а в дитини є хобі, галузь живого інтересу, то її треба не забороняти, а всіляко підтримувати, бо це та ниточка, за яку можна витягнути дитину до активного життя в навчанні. Щоб усі правила виявилися ефективними, необхідно їх об'єднати: дитина має бути не обєктом, а співучасником своєї оцінки. її слід навчати самостійно оцінювати свої досягнення. Вміння себе оцінювати -необхідний компонент уміння вчитися, головного засобу подолання труднощів у навчанні.